Inmiddels heb ik al enkele sets Beebot-kaarten online gezet, dus de hoogste tijd om hier eens even beter naar te kijken. De Beebot en Bluebot zijn robots die je kunt inzetten om de leerlingen te leren programmeren op een eenvoudige manier. Ze zijn dan ook echt geschikt om in de onderbouw/middenbouw in de zetten. Mijn collega's zijn in ieder geval heel erg enthousiast over deze robots. En de kinderen? Die zijn er bijna niet bij weg te krijgen.
Maar wat zijn nou de verschillen en overeenkomsten tussen deze twee robots, en hoe zet je ze in?
Wat zijn de verschillen?
Allereerst het verschil tussen de Beebot en de Bluebot. Deze twee lijken erg op elkaar, maar er zitten wel wat verschillen tussen. De Beebot ziet eruit als op de afbeelding links. Het is een robot die qua uiterlijk lijkt op een bij. De Bluebot ziet eruit als op de afbeelding rechts. Het grote verschil qua uiterlijk is dat de Bluebot doorzichtig is waardoor je precies kunt zien wat er in de robot gebeurd als je deze een opdracht geeft.
Maar er zijn nog meer verschillen. De Bluebot heeft namelijk meer mogelijkheden. Je kunt de Bluebot verbinden via Bluetooth met een apparaat. Op deze manier kun je de Bluebot ook programmeren via een app. Het nadeel van deze app is dat hij alleen in het Engels beschikbaar is. Daarnaast kun je de Bluebot laten praten. Je kunt geluidsopnames maken en deze vervolgens door de Bluebot laten uitspreken.
Wat zijn de overeenkomsten?
Beide robots hebben dezelfde knoppen op de rug staan. Hiermee kun je de Beebot/Bluebot rechtdoor en achteruit laten rijden en naar links en naar rechts laten draaien. Ook kun je de beebot even stil laten staan. In principe spreken de knoppen voor zich, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om eens uit te proberen wat iedere knop doet. De vakken waarover de Beebot en Bluebot rijdt zijn 15 centimeter bij 15 centimeter. Iedere druk op de voor- of achteruitknop zorgt er dus voor dat de Beebot 15 centimeter rijdt.
Matten
De Beebot en Bluebot worden veelal gebruikt met speciaal ontworpen matten. Hierin zijn plaatjes, getallen, figuren, plattegronden enz. verdeeld in de vakken waarover een Beebot of Bluebot rijdt.
Er zijn ook matten beschikbaar waarin je zelf nog kaarten kunt steken. Hier ben ikzelf de grootste fan van. Met deze mat kun je namelijk de activiteit van de Beebot of Bluebot goed laten aansluiten bij de rest van je onderwijs. Zo integreer je technologie met de andere vakken. Denk bijvoorbeeld aan een mat die aansluit bij het thema in de klas, of bij een rekenonderdeel. Je kunt de kinderen op een andere speelse manier verder laten oefenen met datgene wat ze geleerd hebben. En ondertussen zijn zij bezig met het leren programmeren.
Zodra je een mat hebt ingericht of klaargelegd zijn er talloze activiteiten, opdrachten of spelletjes te bedenken die de leerlingen met de mat kunnen doen. Als je kaarten aanschaft van mijn website deel ik altijd een aantal ideeën met je, maar je kunt vast zelf ook leuke dingen bedenken.
Je kunt de Beebot ook inzetten zonder een mat, maar daar vertel ik je later in een andere blog graag meer over.
Wat kan je dan het beste aanschaffen?
Er is echt heel veel materiaal beschikbaar voor de Beebot en Bluebot. Het is echt schoolafhankelijk om te beslissen waar jullie het meeste aan zullen hebben. Dit hangt natuurlijk ook heel erg af van hoe jullie de Beebot of Bluebot in willen zetten.
Hoe zet je het in?
Je kunt de leerlingen het beste in tweetallen of individueel met de Beebot of Bluebot laten werken. Dit kan bijvoorbeeld tijdens een circuit, weektaak, klaartaak enz. Je kunt de leerlingen zelf naar afbeeldingen laten programmeren of concrete opdrachten meegeven door middel van opdrachten kaartjes. Ook zijn er diverse spelvormen te bedenken zoals memorie.
Bij ons op school
Wij hebben begin dit schooljaar Beebots aangeschaft, en willen deze steeds meer gaan inzetten in ons onderwijs.
Op dit moment is de Beebot regelmatig onderdeel van de circuits die wij in de klassen doen. Daarnaast zijn zij in de klassen beschikbaar als de leerlingen op een later moment nog verder willen werken. In de toekomst willen wij ook een ICT hoek inrichten waar de kinderen zelfstandig met o.a. de Beebot aan de slag kunnen.
Wij hebben op school een vaste letter en cijfermat, maar maken verder vooral gebruik van de mat met insteekhoezen. Zo kunnen wij deze activiteit altijd laten aansluiten bij ons thema van Blink Wereld geïntegreerd.
App
Wist je dat de makers van de Beebot ook een app online hebben gezet waarmee je met een digitale Beebot kunt oefenen met programmeren. Dat is natuurlijk minder leuk dan met een echte robot aan de slag, maar wel een mooi alternatief!
Reactie plaatsen
Reacties