Daar is 'ie dan! Mijn allereerste blog die gaat over ..... De Micro:bit.
Met dit apparaatje (want ja, hij is klein) kun je met de bovenbouw aan de slag met programmeren. De opties zijn eindeloos. Zo kun je starten met de beginprincipes van het programmeren, maar ook kun je aan de slag met het programmeren van activiteiten, spellen en communicatie. En het leukste van allemaal? Ze zijn niet heel duur. Wil je meer weten of wat de Micro:bit eigenlijk is? Kijk dan even op hun site: https://microbit.org
Bron: Hobbyelectronica.nl
Eerder had ik mijn klas al kennis laten maken met de Micro:bit en ze zelf het een en ander laten uitproberen, dit vonden zij erg interessant en ze wilden graag meer, meer, meer.. Afgelopen week heb ik met mijn klas de les: Morse-code in de oorlog gedaan. Ik probeer mijn technologie-lessen altijd aan te laten sluiten bij het thema wat wij hebben in de klas. Zo heeft de les altijd een dubbele functie. Wij hebben het nu namelijk over de eerste en tweede wereldoorlog, en in de lessen is al voorbij gekomen dat er werd gecommuniceerd via morsecode. De vraag die hierbij opkwam: Wat is dat dan eigenlijk?
Samen met de klas heb ik eerst het informatieblad besproken, op deze manier weten de kinderen precies waar het over gaat en kun je ze alvast triggeren voor de hoofdactiviteit. Daarna heb ik de morse-code naar het nu getrokken, want ook nu wordt het nog gebruikt. En toen was het zover, ze mochten aan de slag met het uitgewerkte stappenplan om morse-code op de Micro:bit te programmeren. Het enthousiasme was groot, en ze gingen allemaal lekker aan de slag.
De grootste uitdaging? Goed lezen, goed kijken en de Micro:bit echt zo programmeren dat ook alles werkt. De kinderen ontdekten hiermee wat voor een precies werkje programmeren dus is. Onnauwkeurig of te snel willen werken was geen optie, dit tot frustratie van de kinderen die dit normaal graag doen. Maar, met wat hulp van een klasgenoot of juf is het uiteindelijk toch gelukt om alle Micro:bit duo's met elkaar te laten communiceren. Met als resultaat: allemaal blije en enthousiaste koppies.
De Micro:bit is een (misschien) nieuwe manier om de programmeerskills van de kinderen naar een hoger level te tillen. Mijn klas is er in ieder geval erg enthousiast over en vraagt mij regelmatig wanneer we weer een les met de Micro:bit gaan doen.
En na deze les wilden ze allemaal graag de Micro:bit's in de klas houden zodat zij nog verder met elkaar kunnen communiceren deze week. Dat enthousiasme spreekt mijn groep niet vaak hardop uit, dus dat lijkt me een mooi compliment.
Ik ben heel benieuwd of jullie kinderen deze les net zo leuk vinden. Laat je het me weten in de reacties?
Lieve groet,
Manon
Enthousiast geworden over deze les?
Hij is beschikbaar in de webshop. In de les geef ik jullie ook allemaal tips en tricks zodat iedereen met deze les aan de slag kan. Denk je nog dat je het niet kunt? Probeer het eens uit, en kom je er niet uit dan geef ik je graag nog een extra tip of trick.
Kun je deze les ook doen als je geen Micro:bit hebt?
Ja zeker, in het programmeer-programma zit ook een digitale Micro:bit waar de kinderen kunnen zien wat zij hebben geprogrammeerd en of het ook werkt. Echter, de kinderen kunnen online niet met elkaar communiceren. De les werkt het beste als er wel gebruik gemaakt wordt van echte Micro:bits.
Reactie plaatsen
Reacties